Jak zvládnout obavy před narozením miminka

Téměř každá žena touží po vlastním miminku, chce na tomto světě zanechat kousek sebe. Když se na ni usměje štěstí a na testu se objeví dvě vysněné čárky, kromě velké radosti se dostaví i pochybnosti typu: budu dobrou matkou, jak zvládnu porod, bude moje miminko zdravé? Ženy, které čekají miminko díky umělému oplodnění, zažívají obavy zpravidla ještě větší a zmiňují i pochybnosti o tom, zda jsou opravdu těhotné. Další obavy jsou spojené s pocity, zda budu schopna svoje dítě milovat, z poporodní deprese, a zda na vše nezůstanu sama.

Změna rolí

To že je těhotenství a následné mateřství původcem mnohých životních změn, o tom není pochyb. Za dosavadní život jsme zvyklé na to, že zastáváme různé role. Od dcery, po přítelkyni, kamarádku, kolegyni v práci a nyní se máme připravit na novou roli, roli matky, o které nic nevíme a to s sebou může přinášet zmiňovaný stres, úzkost a pocity bezmoci, možná až paniky. Jsme zvyklé plánovat, vše mít pod kontrolou, ale najednou to není v našich rukách. Proto je tak důležité být pro správný vývoj miminka vyrovnanou a klidnou ženou. Pro každého to může znamenat něco jiného, ale jde o to cítit se sama se sebou dobře a naučit se pracovat s vlastními pocity. Těhotné ženy jsou náchylnější k hormonálním výkyvům, které jsou způsobeny nadměrnou produkcí hormonů. Když se naučíte pocity spojené s hormonální nerovnováhou rozeznávat, hodně se vám uleví, budete vědět jak se sebou zacházet. Můžou za to dva hormony, které částečně řídí i naši menstruaci. Jedná se o estrogen (jehož nízká hladina způsobuje únavu, ztrátu libida, vypadávání vlasů, zhoršení stavu pleti, zvýšení tělesné hmotnosti) a progesteron (může za zvýšenou podrážděnost, stavy úzkosti a nervozitu).

Může se stát, že budete řešit vztahové problémy, některé se prohloubí a některé naopak pokazí, ale i nová přátelství toto nové období naopak přinese. Naopak jiný stav je příležitost dát si dohromady rodinné vztahy, protože příchod nového potomka do rodiny může tyto bariéry pomoci snáze překonat.

Strachy a obavy

Bojíme se o svých strašácích mluvit nahlas, protože přeci nechceme být za nevděčné, dítě je přeci to nejkrásnější co nás v životě mohlo potkat. Nebojte se ale všechny tyto obavy a pocity pojmenovat. Pokud nemáte blízkou osobu, které by vás pochopila, neváhejte se obrátit na specialistu, protože v době těhotenství je žena mnohem více zranitelná a vnímání sebe sama je často narušeno a žena se v sobě a ve svých myšlenkách začíná ztrácet, obzvlášť pokud byla vaše sebeúcta narušena ještě před těhotenstvím.

Nezapomínejte na sebe

Nezapomínejte na to, že jste žena a pečujte o sebe, hýčkejte se nejen v době těhotenství, ale i po porodu. Všeho moc škodí, a pokud si alespoň jednou týdně neuděláte čas na sebe a nezajdete si zacvičit, s kamarádkou na kávu, nebo třeba ke kadeřníkovi, nikomu tím neprospějete. Naopak může se stát, že budete ještě více podrážděná z toho, že nic nestíháte a nemáte čas na sebe ani své koníčky a kamarády. Tyto pocity pak můžete přenášet i na miminko a do vašeho vztahu s partnerem.

Zhodnoťte váš partnerský vztah

Tisíce párů každý rok doplatí na to, že si mysleli, že dítě jejich vztah zachrání. Naopak, budete postaveni před velkou zkoušku a je potřeba, aby byl vztah položen na vzájemné důvěře a schopnosti komunikovat. Pokud máte nějaké neshody, řešte je dříve, než se miminko narodí. Mohlo by to krizi naopak prohloubit. I po narození miminka myslete na to, že nejste už jen rodiče, ale že jste stále partneři, kteří musí o svůj vztah pečovat. Proto si dělejte hezké chvilky i pro sebe, aby se vše netočilo jen kolem miminka.

Naučte se říct si o pomoc

Nastavte se tak, že se občas v těhotenství nebudete cítit dobře, může se dostavit nevolnost, únava, nebo další komplikace a je důležité, abyste byla v klidu a nebojovala s pocity bezmoci. To, že vám doktor nařídil klid na lůžku, je přeci super zpráva, aspoň si přečtete knížky, které jste tak dlouho odkládala. Zároveň poproste partnera, aby vám s chodem domácnosti pomohl a zapojil se.

Napojte se na vaše miminko, nejste v tom samy

Na těhotenství je pohlíženo spíše jako na utváření fyzického celku v naší děloze. Je to dáno i kontrolami plodu u lékaře, které se zaměřují čistě jen na to, zda je miminko a matka v pořádku po fyzické stránce, nikoli té psychické. Bylo by hezké, kdyby lékaři byli více nakloněni poznatkům prenatální psychologie a kladli na ni alespoň malý důraz. Je velice důležité jak se matky během těhotenství cítí, jaké mají doma zázemí a v jakém celkovém emocionálním rozpoložení se nacházejí. Určitě to není zanedbatelná stránka věci a je pro zdravý vývoj dítěte a zdraví matky stejně důležitá jako vývoj fyzický. I přesto že samotný obor prenatální psychologie je velmi mladý, o důležitosti prenatálních vlivů, dopadech na plod a čemu se v těhotenství vyvarovat upozorňoval již Jan Amos Komenský.

Ženy nejsou jen pasivním nositelem plodu, ale od jeho početí žije ve společné symbióze s miminkem a vzájemně se ovlivňují. Je mezi nimi vzácné pouto, díky kterému mohou vzájemně komunikovat a ovlivňovat se. Nejenom, že matka předává své pocity miminku, ale díky speciálnímu cvičení je možné se spojit přímo s miminkem. Cvičení probíhá tak, že si žena představuje svoji dělohu a snaží se napojit na miminko a položit tím základy důvěry ještě před samotným porodem. Maminky mohou k miminku promlouvat a vysvětlit mu jejich aktuální emocionální rozpoložení. Je to příležitost sdělit miminku, že to, proč se maminka necítí zrovna v psychické pohodě, nemá co do činění s ním, ale že řeší důležité partnerské, pracovní a rodinné záležitosti. I matce samotné to může pomoci udělat si pořádek ve svých myšlenkách a oddělit tak pocity stresu a ochránit tak miminko před vnějšími vlivy a vašimi obavami.

Foto: Freepik

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *